carlforsskas egenodlade djurart


på min skola har vi fyra receptionstanter, dom är ganska festliga. för det första bor dom i kollektiv, dom sitter alltid tillsammans i sin lilla lya på receptionen med sina fyra skrivbord och rör sig alltid i klunga. en gång när jag åkte buss till stan satt dom där, alla fyra i en klunga, sen gick dom av på samma hållplats, alla fyra i en klunga.

för det andra är dom alltid bittra och ohjälpsamma. dom verkar inte ha fattat att dom jobbar på en reception i en skola för massa ungdomar. som receptionstant ska man vara vänlig och hjälpsam, det vet väl varenda människa, och särskilt om det är på en skola med en massa förvirrade små stackars ungdomar som inte fattar någonting. men nej, deras högsta dröm verkar vara att få slippa hjälpa folk.

för det tredje vet dom aldrig någonting när man väl fått dom att svara på en fråga (efter att man stått i dörröppningen i en kvart och gjort små ljud och harklingar för att dom överhuvudtaget ska märka att man finns där och kanske en sekund slita uppmärksamheten från deras lilla fis-radio som står på dagarna i ända).

för det fjärde är dom sämst i världen på att lämna såna där meddelanden i högtalaren. dom säger alltid fel, och harklar sig mitt i, eller gör långa eeeh-pauser eller är bara helt enkelt är lite tysta mitt i så man undrar om dom verkligen är kvar. igår t ex sa en av tanterna "imorron ska dom som ska spela fotboll inte gå till bellevue... *tyst paus* eeeeh dom ska gå till bellevue.." förra veckan sa en av dom något i stil med: "esteteleverna ska eeeeeeh eeh eeh ha lektion.." det är alltid roligt när den där signalen kommer, man vet aldrig vad det är för underhållnning dom tänker bjuda på för dagen.


image155


dom är som en alldeles egen speciellt djurart. jag skulle vilja döpa den: receptionistus tantus





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback