Fotisk ljusreflex


När jag var i Helsingborg började vi prata om nysningar. Vi satt vi bordet och Felix var nyssugen, jag sa åt honom att kolla i lampan. Direkt började kusiner, mostrar, morbröder och till och med min egen mor skratta och riktigt håna mig. De tyckte jag lät som en idiot, vaddå kolla in i lampan?! Hallå är du dum eller, tror du man nyser av att kolla in i lampan? Det blev en stor diskussion när jag sa att det är faktiskt så det funkar! Hur kan dessa dumma skåningar ha missat detta? Varje gång jag måste nysa kollar jag in i något ljust och vips så kommer nysen. Men de kunde inte sluta håna mig, trots att både pappa och Felix sa att samma sak gäller för dom. Men detta var tydligen det dummaste mina kära släktingar hört.


Så jag och Felix kollade upp det på internet! Och det finns! Det är tillochmed ett syndrom som heter fotisk ljusreflex och som ca 20% av alla människor lider av. Det är ärftligt betingar och man kan vara olika mycket drabbad. Vissa, som jag kan mest hjälpa nysningen ut, medans andra får våldsamma nysattaker varje gång de kommer ut i t ex starkt solsken. Så var det med det!




Kommentarer
Postat av: Ida

Min syster tyckte också att det var helkonstigt!

Men det funkar ju! Jag har precis som du, jag kan framkalla en nysning genom att titta in i en lampa eller solen. Jag gjorde det precis nyss t.o.m. ^^


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback