Morfar


Jag har varit i Skåne ett par dagar. Idag var det den första riktigt vårdagen med sol och klarblå himmel där nere. Och idag sa vi hejdå och begravde min lilla morfar. Det var fint!

Jag har aldrig varit på en begravning förut, jo jag sjöng på en en gång, men det räknas inte. För jag fick gå direkt efter vi sjungit klart och jag kände ingen där. Men nu har jag, och det var fint. Sorgligt, men fint. Jag tror precis som min moster sa att morfar skulle tyckt om det. Han var ändå bra söt min morfar. Som alltid bjöd på ahlgrens bilar och kalaspuffar. Som åt havregrynsgröt, vatten och russin till frukost. Som alltid, alltid var så frisk. Som älskade att köra bil. Och som brukade gå ut och sätta sig i husvagnen ute på logen och lösa korsord om han ville få lugn och ro, då kunde man smita dit och få kex och läsa kronblom med honom. Det blir lite tomt efter honom, han har ju alltid varit där.





Sovgott morfar Stig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback