mami & papi


Idag på vägen hem från träningen funderade jag på det här med "mamma och pappa". Jag tycker det är lite konstigt att alla barn i hela världen kallar sina kvinnliga skapare för mamma och sin manliga skapare för pappa. Varför, egentligen? Måste man liksom på något skumt sätt förtydliga något .. eeh, jag vet inte vad jag vill komma fram till riktigt. Men borde det liksom inte räcka med att den kvinnliga som fött en är en mamma, men kallas som vanligt vid namn. Och den manliga som skapat är en pappa, men kallas vid sitt namn han med. Precis som vi är deras barn, men kallas vid namn. Det skulle ju vara riktigt weird om vi kallades barn1, barn2 osv av våra föräldrar, och våra namn bara av typ våra kompisar. 

Ja nu låter det ju helt klart som att jag är en mamma-pappamotståndare, och det låter ju väldigt onödigt och konstigt att lägga energi och kraft på. Men det är jag inte! Jag har snarare alltid tyckt att det är lite konstigt med folk som kallar sina föräldrar vid namn. Typ nästan tyckt att det känns opersonligt och kallt av någon anledning? Jag bara reflekterade lite över livets gåtor i min ensamhet. Jag ska minsann se till att mina barn kallar mig mamma. Basta.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback