svenskans historia


shit vad dött det är ute på sajberzpäjz idag... det händer ingenting någonstans. inte ens på facebook där man kan se vad andra har för sig fast det inte alls angår en själv händer det något.


image67








                       upppimpning av inlägget!











därför tänkte jag att jag kunde filosofera lite för er istället! jag har nämligen gått och funderat på en sak... närmare bestämt på två "uttryck" eller vad man ska kalla dom.
det första uttrycket är "det suger". jag kommer ihåg när detta var alldeles nytt, iallafall i min värld, och vilken genomslagskraft det hade. helt plötsligt gick alla runt och sa att allting suger. jag fattade ingenting! (det verkar ibalnd som att jag var rätt dum när jag var liten va..? faktum är att jag bara var en väldigt ren och oskyldig flicka som lekte i overall till jag gick i typ trean :J)

tillslut förstod jag iallafall att det måste betyda att något är bra eller dåligt. men eftersom jag inte hade det helt klart för mig vilket av dom det betydde så ställde det till en del problem. varje gång någon sa detta till mig visste jag liksom inte riktigt hur jag skulle reagera (detta hände nog inte sådär jätteofta, men jag har åtminstone ett ganska tydligt minne av det), skulle jag fetdissa grejen? eller skulle jag börja hylla den av hela min själ?
senare lärde jag mig iallafall att det var något dåligt som sög. men det här var faktiskt svårt för mig att hålla ordning på till en början!


det andra "uttrycket" är ordet "shit". detta kommer jag också ihåg när det var relativt nytt för mig. jag kommer ihåg att speciellt tjejer använde det och jag var stensäker på att det här var något nytt, coolt svenskt ord som stavades "chitt". vad det betydde hade jag ingen aning om, men coolt var det. fast jag tror inte jag själv började använda det förrän jag blev lite äldre...

hursomhaver var det riktigt revolutionerande när jag senare i livet förstod att det inte alls var ett svenskt ord som stavades "chitt", utan det engelska ordet för skit! vaaaaa?! gick alla och skrek skit, bajs(!),  som utropsord fast det kanske var något överraskande eller positivt? det lär ju verkligen inte normalt i mina öron. inte för att jag någonsin har haft något emot att använda ordet skit/bajs, utan för att det inte passade in i dom sammanhang där det användes.
under årens lopp har jag blivit immun mot det där och skriker det glatt som alla andra där det känns bra (fast det inte borde kännas bra).



                                  åååååååh nu kom en jullåt på min iTunes! J-U-L-K-Ä-N-S-L-A :' )


Kommentarer
Postat av: kornelijaaa

alltså seriöst. vem är du egentligen?

Postat av: klara

alltså seriöst. du måste vara den trögaste i mitt livs historia!! haha det är inte sant!

2007-10-07 @ 21:17:46
URL: http://klrdvrdssn.blogg.se
Postat av: max

alltså seriöst. mimmi du har precis gett mej en helt annan uppfattning om dej

2007-10-10 @ 14:54:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback